Rumový průvodce: Velkoobjemový obchod s rumem

16. 11. 2023 | Radek Navrátil
Kategorie: Rum

Velkoobjemový obchod s rumemDnešní článek Rumového průvodce jsem věnoval velkoobjemovému obchodu s rumem. Co to ale znamená? Jak již napovídá samotný název, velkoobjemový obchod s rumem samozřejmě neznamená prodej po lahvích. Nýbrž je to obchod, při kterém se obchoduje rum v tisících až milionech litrů z destilérií či přes zprostředkovatele a to společnostem, které nemají vlastní destilerii, ale vytvořily si svou značku rumů. Takto nakoupený rum si nalahvují pod vlastním jménem. Příkladem takového rumu může být pro nás dobře známá Božkov Republica.

Výroba rumu v České republice

Z historie velkoobjemového obchodování s rumem

Může se to zdát divné, ale velkoobjemový obchod s rumem má staletí dlouhou historii. Kdy to vše vypuklo? Ve své podstatě už na počátku výroby rumu v Karibiku. Od 17. století až po 19. století byli většinou karibských producentů anonymními malí výrobci, kteří prodávali svůj rum ve velkém objemu, na počátku v dřevěných sudech. Až s příchodem 20. století se začaly prosazovat originální značky výrobců jako například Mount Gay.

Královské námořnictvo svým vojákům vyměnilo denní příděly vody a piva za rum, který se často míchal s cukrem a limetami (energie a vitamíny). To pomohlo udržet velkoobjemový obchod ve hře o něco déle. V roce 1810 londýnská společnost ED&F Man, zastoupena Jamesem Manem, vyhrála kontrakt na dodávku rumu královskému námořnictvu pro denní příděly námořníkům. V tehdejší době měli obchodníci s rumem poměrně silnou vyjednávací pozici a částečně tak omezili destileriím na Barbadosu  možnost lahvovat pod svými vlastními značkami.

Další historickou událostí, která pomohla k rozvoji velkoobjemového obchodu rumu, byla pohroma evropských vinic mšičkou révokazem. Devastace vinic způsobila, že na francouzském trhu nebyl dostatek koňaku a armaňaku. Tento výpadek byl nahrazen dovozem karibského rumu. Během první světové války se poptávka po rumu ještě zvýšila k uspokojení potřeb vojáků a výroby munice.

V ideálním světě by destilerie prodaly pod svými značkami všechen rum, který vyrobí. Bohužel, není tomu tak. A tak velkoobjemový obchod s rumem pokračuje i dnes. Jen možná není na první pohled tak vidět. Budoucnost je komplikovaná. V posledních letech trh zažívá zvýšenou poptávku po prémiovějších rumech, které nejsou prémiové jen svou lahví a příběhem, ale také svou kvalitou. Což výrobci opravdu kvalitního rumu zaznamenávají. Tato situace je „nutí“ se zamýšlet nad volbou prodeje svých zásob obchodníkům či ponechání rumu ve vlastních skladech. A prodejem vyzrálého rumu s vyšší přidanou hodnotou a ziskem o několik let později.

Import rumu do České republiky

Rumové značky obchodníků vs. výrobců

První rumové značky se objevily na počátku 19. století, avšak až na jeho konci začal jejich opravdový rozvoj. Dopomohla k tomu masová produkce levných skleněných lahví. Okolo roku 1885  bylo možné poprvé spatřit například lahve rhumu Saint James. Výhodou skleněných lahví byla konzistence chuti rumu zakoupeného kdykoliv a kdekoliv. Další důležitou výhodou bylo, že zákazník při koupi lahve nemusel přemýšlet, zda právě načepovaný rum ze sudu v hospodě byl ještě nějak zředěn či upraven hospodským nebo někým jiným. Jinak řečeno, nalahvovaný rum měl kvalitu a chuť danou přímo výrobcem.

Většina vznikajících rumových značek na počátku patřila obchodníkům (merchant bottler), kteří nakupovali rum z plantáží a destilérií. Někteří z nich si sami dále rum nechávali dozrávat v sudech ve vlastních skladech a jiní byli zase průkopníci v takzvaném blendování (míchání) rumů z různých destilérií a destinací. Po lahvování pak rumy na etiketách neměly název destilerie, ale jméno daného obchodníka. Bohužel pro výrobce, většina zisku z prodané lahve plynula obchodníkům a ne výrobcům, kteří je zásobovali rumem. Mezi karibské obchodníky patřila jména jako J. Wray & Nephew, Fred L. Myers, Martin Doorly, Alleyne Arthur nebo R. L. Seale.

Značka originálního producenta (original producent brand) je ta, která je vyrobena a prodávána přímo výrobcem rumu. Dnešní nejuznávanější značky jsou právě ty, které patří přímo výrobcům rumu. Často se může stát, že jméno výrobce a jméno značky je synonymem, jako například Worthy Park, Bacardi, La Mauny, Santa Teresa, Saint James, Hampden Estate.

Obchod s rumem v České republice

Dále tu dnes máme rumové značky producentů, kteří nevyrábějí rum (non-distilling producers). Obchodníci, kteří měli lahve pojmenované svým jménem a rum si sháněli z různých destilérií a blendovali, téměř vymizeli. Dnešním ekvivalentem jsou společnosti, které kupují nestařený rum, nechávají si ho dozrát ve vlastních sudech a lahvují ho pod vlastním jménem. Jejich výjimečnost spočívá v umění blendingu a dozrávání v sudech, avšak vlastní rum si nedestilují.

Privátní značky rumu (private label brands) jsou obdobné jako výše popsané společnosti, které si svůj rum dostařují a míchají. Avšak s tím rozdílem, že privátní značky s rumem již nic nedělají. Vše si nechají udělat na zakázku, někdy i lahvování. Privátní značky nakupují rum ve velkých objemech, ať už přímo z destilérií nebo přes agenta/obchodníka s rumem. Ti jim zajistí všechen servis, až po dodání do předem určeného místa či obchodu. Ze známějších značek je takto vyráběn rum Pusser’s, Lemon Hart nebo Duppy Share. Některé privátní značky nenakupují rum přímo v destilériích, ale zapojují do řetězce ještě specializované prodejce velkoobjemového rumu. Jedním z nejznámějších takových prodejců a blenderů je holandská firma E&A Scheer v Amsterdamu. 

A jako poslední tu máme nezávislé bottlery (independent bottler). Oproti privátním značkám prodávají unikátní zásoby rumů, kterou jsou ve většině případů omezeny svým počtem lahví - single cask/single vintage. Taktéž je často poznáte podle vyšší ceny za lahev. Bristol Classic Rum, Mezan, Rum Nation, Samaroli, Transcontinental Rum Line, Rom de Luxe jsou známí nezávislí bottleři.

Autentičnost českých rumů

Rumové etikety a značky českých producentů

Výroba rumu v České republice je zatím ve svých plenkách. Naopak import rumu do České republiky je poměrně zaběhlý obchod. Asi nejviditelnějším průkopníkem byla značka Božkov Republica od plzeňského Stocku. Řekl bych, že díky ní se obchod s rumem v České republice opravdu rozproudil. Heffron (dříve Legionář, Palírna U Zeleného Stromu), El Clásico, Rum Shark, El Comandante (dříve Bartida), Sérum (Kratochvílovci), Austrian Empire Navy a Espero (Albert Michler), Professorado (dříve Professore), Ferrum (Frederic Kafka) nebo Bandita jsou značky, které patří českým či slovenským společnostem. Dokonce i Penny Market má již svou vlastní privátní značku „rumu“. Slovo rum píši v uvozovkách záměrně. Protože od změny evropské legislativy v roce 2021 se část těchto lahví nesmí označovat jako rum, ale jen jako lihovina neboli spirit drink. Nejčastějším prohřeškem je přílišné doslazení finálního produktu. Většina z výše uvedených značek spadá do kategorie privátní značky rumů, některé se částečně prolínají i do kategorie nezávislého bottlera.

Opravdovou výrobou českého rumu nebo alespoň experimenty s výrobou rumu v České republice se zatím na veřejnosti skrze facebookové příspěvky pochlubila palírna Raspenava Distillery a destilerie Landcraft. Uvidíme, jak se jim to podaří a už se těšíme na první výsledky! Doufám, že proces vzniku českých rumů budeme mít možnost nadále sledovat skrze sociální média a snad výsledky „vyprovokují“ další výrobce k započetí výroby rumu od melasy, ne jen od nákupu hotového rumu ze zahraničí.

Jedním z mých hlavních zdrojů k tomuto článku byla kniha Modern Carribean Rum, kterou najdete mezi dalšími doporučenými knihami k rumovému vzdělání.

Radek Navrátil,
rumový ambasador Alkohol.cz a Rumme.cz

 

Rumový průvodce Radka Navrátila – přečtěte si další články:

Rumový průvodce č. 1: Co znamená označení proof u rumu?
Rumový průvodce č. 2: Rumové vzdělání – knihy o rumu, I. část
Rumový průvodce č. 3: Pojmy rumového světa
Rumový průvodce č. 4: Vyvracíme rumové mýty
Rumový průvodce č. 5: Destilace
Rumový průvodce č. 6: Dřevěné sudy
Rumový průvodce č. 7: Blending
Rumový průvodce č. 8: Sistema solera
Rumový průvodce č. 9: Tiki kultura a koktejly
Rumový průvodce č. 10: Rumové vzdělání – knihy o rumu, II. část
Rumový průvodce č. 11: Na počátku rumu byl cukr
Rumový průvodce č. 12: Trojúhelníkový obchod
Rumový průvodce č. 13: Kill Devil, předchůdce rumu
Rumový průvodce č. 14: Jak členit rum?
Rumový průvodce č. 15: Cachaça, clairin a r(h)um agricole
Rumový průvodce č. 16: Jaké je tajemství jamajských rumů?
Rumový průvodce č. 17: Rumové vzdělání – knihy o rumu, III. část
Rumový průvodce č. 18: Velkoobjemový obchod s rumem – tento článek jste právě přečetli
Rumový průvodce č. 19: Krása třtinové melasy

Vyzkoušejte dobroty z článku