Existují funkční tipy, jak rychle vystřízlivět?

26. 7. 2022

Jak vystřízlivět

Stává se to i těm nejlepším z nás. Přepadne vás trochu větší množství alkoholu, najednou jsou čtyři ráno, vy za chvíli vstáváte a potřebujete být ÚPLNĚ STŘÍZLIVÍ. A tak zuřivě hledáte po všech koutech internetu, jak vystřízlivět z alkoholu. 

Receptů na vystřízlivění je mnoho. Bohužel ale žádný z nich není vědecky podložený a lékaři vám řeknou, že jediný způsob, jak rychle vystřízlivět, je zůstat střízlivý. Odbourání alkoholu z organismu urychlit zkrátka nejde. Ale to neznamená, že nemůžete zapracovat na tom, aby ráno bylo milosrdné vypitým drinkům navzdory. 

Za jak dlouho můžu řídit?

Někdo se opije po dvou pivech, někdo do sebe láme jeden kousek za druhým a nic. Každý alkohol snáší jinak. A stejně tak je to s jeho odbouráváním. Záleží to na spoustě faktorů, jako je pohlaví, věk, tělesná hmotnost, aktuální kondice, jídelníček nebo únava. Vliv má také druh konzumovaného alkoholu. Sladší nápoje se vstřebávají pomaleji, naopak nápoje s vyšší teplotou rychleji. Je to zkrátka věda.

A jak odbourat alkohol úplně, abyste měli jistotu, že můžete řídit? Zatímco průměrný muž svá dvě piva odbourá za 4,5 hodiny, průměrné ženě to trvá téměř dvojnásobnou dobu. Může za to váhový rozdíl, ale také enzym, který pomáhá alkohol zpracovat, a kterého mají ženy v těle méně. Protože je to ale velmi individuální, doporučujeme vždy před jízdou použít alkohol tester.

Tipy pro rychlé vystřízlivění – fungují?

Přestože neexistuje způsob, jak se zbavit alkoholu v krvi rychleji, lidová moudrost má v zásobě celou řadu zaručeně funkčních řešení. Žádné z nich​ vám nepomůže snížit hladinu alkoholu v krvi, ale některá dokáží zařídit, že budete lépe fungovat i přes lehkou indispozici

To, že se budete cítit méně opilí, rozhodně neznamená, že byste si měli sednout za volant. To prosím udělejte až poté, co vaše tělo veškerý zbytkový alkohol spolehlivě vyloučí. A to chce čas. 

Pít či nepít kávu, to je oč tu běží

Dát si šálek kávy na vystřízlivění patří k nejčastějším mýtům, které mezi lidmi kolují. Fakt je ten, že kofein vám trochu nabrousí alkoholem otupělé smysly a pomůže vám se lépe soustředit. I když se budete možná cítit méně opilí, s rychlým vystřízlivěním nemá káva (ani třeba energy drinky s obsahem kofeinu) společného dočista nic. Je nám líto. A abychom těm špatným zprávám ještě přidali, podle některých studií káva naopak odbourávání alkoholu zpomaluje

Otužováním ke střízlivosti?

Dej si studenou sprchu, to tě probere. Tahle rada je další z těch velmi častých. A ano, studená sprcha vás určitě probere. Rozproudí krev, osvěží unavené tělo a navodí pocit bdělosti… zatímco s dobou na vystřízlivění neudělá zhola nic. Pokud ale potřebujete přes den fungovat, je to jedna z možností. 

Živá vod​a

Zatímco si dopřáváte vodu života (uisce beatha, tedy whisky), doporučujeme se soustředit i na příjem H2O. Jak všichni víme, alkohol vysušuje. A pokud tělu dodáte hydrataci, věřte nám, budete se cítit výrazně lépe. 

Prokládejte jednotlivé drinky čistou vodou. Zlaté pravidlo je, že na každý nápoj s alkoholem byste měli vypít velkou sklenici vody. Jednu si dejte před ulehnutím a není vůbec od věci nechat si vodu připravenou i na nočním stolku. Je totiž dost možné, že vás v noci bude budit žízeň​.

Spánek léčí

Spánek je lékem víceméně na všechno. Tělo odpočívá a čas plyne. Čím​ více spánku si po divoké noci dopřejete, tím déle budou mít vaše játra na metabolizaci alkoholu. Pokud můžete, plánujte si bujaré večírky tak, abyste se mohli následující den v klidu prospat. 

Na vystřízlivění je nejlepší tučné jídlo

Tak tenhle tip někdo pochopil úplně obráceně. Alkohol se do těla dostává přes stěny žaludku. Pokud máte tedy tučné jídlo v žaludku ještě před tím, než začnete pít, alkohol bude do krve přecházet pomaleji. Jak se říká, před pitím je dobré mít kvalitní základ. (A salát to úplně není.)

Ve chvíli, kdy vám alkohol koluje oběhem, což trvá zhruba 10 minut od konzumace, už to tučným jídlem nezachráníte. Pokud ale v pití pokračujete po delší dobu, zvažte něco na zakousnutí i v průběhu večera.

A co ráno po? Sáhněte po nutričně bohatém jídle (pokud vám není tak špatně, že na jídlo nemáte ani pomyšlení), pijte hodně tekutin a doplňte minerál​y. Třeba minerální vodou bohatou na soli. Ty totiž pomáhají udržet tělo hydratované. 

V našem magazínu najdete také celou řadu tipů, jak kocovině předejít a co na kocovinu nasadit, když už se jí nevyhnete. I tady ale platí, že každému sedne něco jiného. Pokud někdo vynalezne univerzální recept, jak se zbavit kocoviny, Nobelova cena ho nemine.

Tak na zdraví! A pijte s Mírou. Totiž s mírou.