Stolichnaya – příběh rozpolcené vodky, která dobyla svět

11. 11. 2020

Je jednou z nejznámějších a nejstarších značek vodky v Rusku. Mnozí ji považují za synonymum absolutní kvality – když se řekne Stolichnaya, je to jako byste si nalili pořádného voňavého panáka a se vší chutí ho vypili. Jenže historie značky Stolichnaya není tak jemná a čistá jako sama vodka… 

Nejasný vznik vodky Stolichnaya. Rok 1938, nebo 1941? 

Existuje několik verzí toho, od kdy se datuje vznik vodky Stolichnaya. Podle ruského státního podniku Sojuzplodoimport vše začalo v roce 1938, kdy sovětští specialisté přišli na originální recept téhle prémiové vodky vyrobené z pšeničného a žitného zrna. První láhve Stolichnaya byly vyrobené v roce 1941 v obleženém Leningradu a k masové výrobě došlo až v roce 1943. 

Proti tomu stojí moskevský podnik Moscow State Wine Warehouse №1, který tvrdí, že recept měl v roce 1941 na svědomí špičkový palírník Viktor Grigorijevič Sviridov

Podle některých zdrojů pochází původní receptura už z roku 1901, kdy nechal car Mikuláš postavit v Moskvě a v Rize nejmodernější palírny vodky. 

Prémiová vodka, která “přejela” Smirnoffa a dobyla svět

Stolichnaya byla od počátku ve srovnání s jinými vodkami poměrně drahá. Velmi rychle si vybudovala jméno jako prémiová vodka, kterou si mohli dovolit pouze movitější zákazníci. 

V tajném testu v roce 1954 porazila tehdy úspěšnější a známější vodku Smirnoff. Pak Stolichnaya sbírala několik mezinárodních cen: V roce 1958 získala na světové výstavě v Bruselu zlatou medaili a stejný úspěch zaznamenala například v roce 1963 na veletrhu Leipziger Messe. 

V roce 1972 se Stolichnaya stala první prémiovou vodkou dováženou na americký trh. Americká společnost PepsiCo získala monopol na prodej za Atlantikem díky barterové dohodě, kterou uzavřela se sověty výměnou za koncentrát a výrobní kapacity společnosti Pepsi. Znamenalo to skutečný vzestup společnosti Stolichnaya v USA, která ji propagovala heslem „Pouze vodka z Ruska je ryzí ruská vodka!“ (“Only vodka from Russia is genuine Russian vodka!”).

S rozpadem SSSR startuje vleklá válka o značku Stolichnaya

Druhá polovina 20. století byla pro vodku Stolichnaya obdobím rozkvětu. “Stoli” se stala hlavním symbolem Ruska, vyvážela se do 90 zemí a přinášela zisky řádově v milionech dolarů. 

Jenže s rozpadem Sovětského svazu a následným chaosem přestala ochranná známka Stolichnaya existovat. V roce 1991 ji Gospatent, patentní úřad odpovědný za duševní vlastnictví, nechal v podstatě bez jakékoliv ochrany. Ze značky Stolichnaya se stal pouhý název pro produkt, který mohl vyrábět prakticky každý – v různé kvalitě a s různými etiketami. 

V polovině 90. let se úřady pokusily situaci napravit. Ochranná známka se vrátila společnosti Sojuzplodoimport (právnímu nástupci původního státního podniku). Vše se zdálo být zase při starém. Kdyby jeden z klíčových akcionářů Sojuzplodoimportu, Jurij Šefler, neměl se značkou další plány. 

V roce 1997 založil firmu s téměř stejným názvem Sojuzplodimport (téměř totožný název, jen bez písmena „o“). Získal Stolichnaya s některými dalšími ochrannými známkami pod tržní cenou, za 300 tisíc dolarů (6,5 milionů korun). Většinu prodal jinému subjektu – společnosti Spirits International v Nizozemsku, jejíž jméno se později změnilo na SPI Group. Vodku pod tímto názvem od té doby vyrábí v Lotyšsku.

Jak roky plynuly, společnost SPI Group čelila právním obviněním v Rusku. V roce 2001 musel Šefler dokonce uprchnout ze země. Soud totiž rozhodl, že při prodeji byla hodnota značek více než 13x vyšší a transakci označil za protizákonnou. Veškerá práva značky tak v Rusku připadla Sojuzplodoimportu. 

Sojuzplodoimport vs SPI Group. Jakou vodku Stolichnaya vlastně pijeme? 

V roce 2010 se společnost SPI Group stala v Rusku nelegální a veškerou výrobu soustředila do Lotyšska – do palírny Balzams (kde výroba probíhá od roku 1948). 

V roce 2018 nizozemský soud rozhodl, že práva na vodku Stolichnaya patří Sojuzplodoimportu a SPI Group musí splatit všechny zisky dosažené na trhu Beneluxu od roku 1999. Shefler se proti rozhodnutí odvolal, ale v lednu roku 2020 bylo odvolání zamítnuto. 

Práva na značku Stolichnaya teď tedy vlastní Rusko i Lotyšsko. Obě vodky jsou chuťově stejné – receptura a tradiční postup výroby jsou totožné. 

Rozdíl je v etiketě: Na ruské najdete “Stolichnaya Russian” vodka. Na lotyšské “Stolichnaya Premium” vodka. A také v tom, do jakých zemích obě společnosti dodávají. Sojuzplodoimport zásobuje například celé Rusko, Belgii nebo Slovensko. SPI Group se stará o český trh. 

Ať si dáte vodku Stolichnaya u sousedů na Slovensku, nebo tady v ČR, stále je to ta pravá ruská vodka, kterou je radost pít.

 

Vyzkoušejte dobroty z článku

Stolichnaya vodka 1l 40%
SKLADEM > 5 Ks a ihned na 1 prodejně 429 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
Stolichnaya vodka 0,7l 40%
SKLADEM 4 Ks a ihned na 1 prodejně 359 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
Stolichnaya 0,7l 40% + 2x sklo
SKLADEM > 5 Ks a ihned na 1 prodejně 399 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem