skladem ihned k odběru
položek v nabídce
je průměrná doba doručení
Příběhy, které píše whisky: Celebrity a whisky
Nedávné uvedení nové kampaně Glenmorangie, ve které vám chuť na whisky dělá Harrison Ford, mě přivedlo na myšlenku se více podívat na celebrity ve světě whisky. A to rovnou ze dvou úhlů pohledu - na jedné straně je to spolupráce značek whisky a celebrit, kdy jsou filmové hvězdy pouze v roli herců v reklamě, na straně druhé jsou to pak značky whisky vlastněné/ vytvořené celebritami.
Glenmorangie a Han Solo
Poslední dobou se nejvíce hovoří o Glenmorangie a spolupráci se skutečně hvězdným Harrisonem Fordem. Jen si to představte. V jedné scéně se Han Solo projíždí po areálu palírny stylovým Jaguarem, záhy ochutnává whisky ze sudů s Dr. Billem Lumsdenem a den nato Indiana Jones popíjí 18letou Glenmorangie ve svém hradním pokoji.
Série videí pohladí na duši, zkušený a mnoha lety drsného filmového byznysu zocelený, vrásčitý Harrison přijíždí do Skotska a užívá si každý doušek Glenmorangie, kterou neumí vyslovit. Vtipné a milé…
Matka na tahu
Po tom, co se úspěšně proslavila v sérii Matky na tahu, se Mila Kunis rozhodla pomoct brandu Jim Beam a v roce 2018 byla uvedena série videí, kde krásná herečka zažívá příjemné chvilky v palírně a doporučuje tento slavný americký bourbon. Herečka byla tváří Jim Beama celou dekádu a kampaň je považována za velmi úspěšnou.
Nickovo posezení s Lagavulinem
Nick Offerman už se u příznivců whisky z Islay zapsal dostatečně. Jeho láska k Lagavulinu byla znát už v některých jeho show, kde komediální herec odmítal jiné značky a na vlastní náklady si k natáčení bral právě svůj milovaný „lagáč“.
Američan, známý především rolí Rona Swansona v seriálu Parks and Recreation, v jednom rozhovoru uvedl, že Lagavulin mu poprvé koupil kolega na filmovém festivalu v Chicagu, když bylo Nickovi 29 let a „posadilo ho to na zadek“. Od té doby už uplynulo mnoho let a cesty herce a palírny se nakonec setkaly ve spolupráci. Dokonce došlo na lahvování série Offerman Edition.
Natáčet zábavné spoty na Lagavulin je podle samotného herce jako dostávat zaplaceno za masáž. Lagavulin ho zkrátka baví a nutno říct, že výstupy spolupráce jsou velmi příjemné, ať už jde o vtipné video spoty nebo samotné edice whisky Lagavulin s Offermanovým podpisem. Doporučuji rozhodně oboje!
Nejslavnější partnerství všech dob?
Ano, patrně všichni si vzpomenou na legendu fotbalových trávníků - Davida Beckhama. A byla to společnost Diageo, mimo jiné vlastník proslulé whisky Johnnie Walker, která má na svědomí asi nejznámější propojení světa whisky a celebrit.
Celebrity jistě mohou pomoci značkám nejen v nápojovém průmyslu. Pro řadu lidí je to záruka kvality nebo ukázka toho, že značka je asi dost silná, stabilní a uznávaná, když si může dovolit spolupráci s celebritou takového formátu. Vloží proto do takového brandu důvěru. Jasně, někteří whisky znalci a odborníci se takovému partnerství smějí - profesionální sportovec prodává tvrdý alkohol? Navíc Haig Club? Však se to nedá pít… Na druhou stranu, partnerství s Beckhamem nikdy necílilo na whisky znalce. Mělo upoutat širší veřejnost a přivést k whisky Haig Club nové konzumenty. Rozhodují tak čísla v účetních knihách, nikoliv hodnocení na whiskybase, hahá.
Značky slavných
SirDavis
V roce 2024 byla na trh uvedena značka SirDavis. Pěkná karafa, láhev jistě zajímavá, uvnitř žitná whisky bez udání věku se zráním po sherry Pedro Ximénez, 44 % alkoholu. To vás samo o sobě možná nenaláká tak, jako když přidám dvě jména.
Za značkou stojí zpěvačka Beyoncé a s whisky samotnou pomáhal Dr. Bill Lumsden. Tak co, nalákal vás aspoň trochu Bill? (je mi jasné, že čtenáře tohoto článku asi Beyoncé moc nezajímá, hahá). Whisky nese jméno po pradědečkovi zpěvačky, který údajně v době prohibice pálil whisky. Bill k tomu dodává: „Myslím, že pijáci whisky budou ohromeni, protože je to opravdu něco úplně jiného než cokoli, co jsem ochutnal předtím.“ No, zcela upřímně moc tomu nevěřím, ale nepil jsem a určitě bych ochutnal.
Blackened - Metallica pro lepší zrání
Whisky a rocková muzika jde rozhodně dobře dohromady. Není tak divu, že se zde tyto dva světy spojily a vznikla nová značka Blackened whiskey. Za tou stojí jedna z nejslavnějších kapel všech dob - Metallica. Brand byl představen v roce 2018 a s vytvořením výsledné whiskey pomáhal sám Dave Pickerell. Známý především svým dlouhým působením v Maker’s Mark. Dave je také jedním z pozdějších propagátorů kraftových palíren.
Blackened je směs bourbonu, žitné a dalších amerických whiskey, které zrály po blíže nespecifikovanou dobu. Výsledná směs pak dozrávala v sudech po brandy a byla vystavena nízkofrekvenční nahrávce skladby Blackened z alba … And Justice For All z roku 1988. To údajně zvyšuje molekulární aktivitu whisky a zlepšuje její interakci s dubem.
Co k tomu dodat, Metallicu uznávám, whiskey mě osobně moc neláká, ale nebránil bych se ochutnat.
Heaven’s Door - Bob Dylan klepe na nebeskou bránu
Další značkou whiskey, kterou nám v roce 2018 představila hudební celebrita, je Heaven’s Door. A pokud se vyznáte v muzice, možná byste správně odhadli, že za ní stojí Bob Dylan. Whiskey je totiž pojmenována právě po jedné z jeho nejznámějších nahrávek Knockin’ On Heaven’s Door. Co se whiskey týče, jedná se o různé outsourcované whiskey z Kentucky a Tennessee. V roce 2017 však byla zřízena palírna v Pleasureville v Kentucky, takže do budoucna se plánuje i vlastní whiskey. Nutno podotknout, že obecně jsou whiskey Heaven’s Door velmi dobře hodnoceny! Na rozdíl třeba od Beckhamova Haigu…
Proper No. Twelve - Conorův boj
Opět se psal rok 2018, když byla představena dlouho očekávaná značka irské whiskey Proper No. Twelve. Tedy, očekávaná alespoň nadšenci do bojových sportů a fanoušky irské superstar Conora McGregora. Milovaná hvězda UFC (Ultimate Fighting Challenge) pojmenovala svou značku po čtvrti, kde Conor vyrůstal (poštovní směrovací číslo Dublin 12).
Dvanáctka v názvu byla snad i předmětem debat, zda neklame spotřebitele a nenavozuje pocit, že se jedná o dvanáctiletou whiskey. Ve skutečnosti jde o whiskey bez udání věku, která je směsí sladové a obilné whiskey, údajně z palírny Kilbeggan. Po uvedení na trh šlo o skutečný hit - první rok se prodalo přes milion lahví!
Wolfie’s blend slavného Roda
Relativně nová značka whisky Wolfie’s, kterou na svět přivedl jeden z nejslavnějších Skotů všech dob - rock and rollová legenda Sir Rod Stewart. Whisky pochází z palírny Loch Lomond a jedná se o blend obilné a sladové whisky bez udání věku stáčené v síle 40 % alkoholu. Charakter je pak lehce nakouřený. Design je poněkud křiklavý až laciný, tedy dle mého názoru. Údajně má odrážet skotské kořeny a rošťáckou povahu zpěváka… Whisky samotná? Klasický blend na úrovni základních skotských, jen tady za výrazně vyšší cenu. Pro fanoušky Roda jistě fajn pití na večerní poslech „živáků“.
Longbranch a Matthew McConaughey
Známý hollywoodský herec Matthew McConaughey se spojil s Jimmym a Eddiem Russellovými, ikonami světa bourbonu - vždyť dohromady mají přes 100 let zkušeností z branže! V palírně Wild Turkey pak společně vytvořili zcela novou značku Longbranch, která byla stvořena jako nejlepší bourbon na světě. Tedy alespoň podle Matthewova vkusu.
Zajímavostí je, že Longbranch bourbon prochází filtrací přes dřevěné uhlí z kombinace texaského mesquitového dřeva a kentuckého bílého dubu. Toto spojení symbolizuje i původ herce a Eddieho Russella. Whiskey je stařena celkově minimálně 8 let a stáčená je v síle 43 % alkoholu.
Přečtěte si i další články ze série:
Malt Mill, nejvzácnější whisky na světě?
Jim Murray - kontroverzní sexista nebo whisky génius?
Nejstarší whisky světa
Zaniklé a znovuzrozené palírny
Velikáni, kteří nedovedli odpočívat
Zmrzliny a dorty z Highlands
Celebrity a whisky
Scapa vypráví příběh (nejen) whisky