Joshua Singh, rumový král 1423.dk: “Začínal jsem u whisky”

7. 10. 2019

Když už máte po ruce rumového Ježíška, byl by hřích ho nevyzpovídat. Joshua Singh je jedním ze zakládajících členů úspěšné dánské skupiny 1423 – World Class Spirit, která do Evropy dováží nejen rumy a rumový kalendář, ale i další alkoholické dobroty. 11 let od svého založení je v domovském Dánsku špičkou v oboru. Kromě importu ale také vyrábí vlastní rumy. Ale na co dlouhé úvody… Tohle všechno se dozvíte přímo od Joshuy.

Joshuo, vy jste teď ve 1423.dk oficiálně rumový specialista. Jaká byla vaše osobní cesta k rumu? Měnily se vaše chutě a preference v průběhu let?

Já jsem vlastně začínal u whisky a spoustu let jsem si whisky s kamarády užíval. Každý druhý měsíc jsme se scházeli a popíjeli, nebo vyráželi na lokální festivaly. A právě na jednom takovém festivalu jsme poprvé ochutnali rum. No a potom už nebylo cesty zpět. Whisky šla na vedlejší kolej a začalo moje rumové dobrodružství.

Jaký příběh se skrývá za tajemným číslem v názvu vaší značky? 

Vztahuje se to k prvnímu rumu, který jsme lahvovali. Před stáčením jsme ochutnávali asi 20 různých vzorků, které jsme měli označené jen číslem. Všechna ta čísla začínala 144xx. S ostatními partnery jsme si užili spoustu příjemných degustačních večerů, ale při závěrečných diskusích se jedno z čísel vždycky nějak vynechalo. Ze 14423 jsme pokaždé udělali 1423. 

Když jsme se po několika měsících práce konečně dostali k lahvování, uvědomili jsme si, že pro ten rum pořád nemáme název. A nakonec jsme se shodli, že nejlepší bude “1423, 1st edition”. Říkali jsme mu tak vlastně celou dobu. No a pak jsme tak pojmenovali i celou firmu. 

Kdyby vám někdo v roce 2008, když jste začínali, řekl, že o 11 let později bude 1423.dk největším dánským importérem alkoholu… Co byste mu řekl?

Strašně bych se smál. Pro nás to byl jen koníček, zábava. Nikdy jsme nečekali, že přijde takový úspěch. Ale máme z toho radost a do budoucna velkou spoustu plánů.

Co si myslíte, že stálo za vaším úspěchem? 

Myslím, že skutečný potenciál toho, co děláme, jsme začali vidět někdy v letech 2011/2012. A muselo přijít to velké rozhodnutí. Do téhle chvíle to byl koníček, ale rozhodli jsme se jít do toho profesionálně a krátce na to jsme jeli na plný úvazek.

Kolik rumových značek teď 1423 zastupuje?

Pro import potřebujeme široké portfolio, protože máme v Dánsku vlastní distribuční společnost. Musíme být schopni dodat nejen rum, ale i giny, whisky, vodku, likéry a další alkohol. K tomu ještě řešíme evropský trh a část Asie pro rumy Worthy Park.

Naše vlastní značky jsou Ron Esclavo, Companero, S.B.S. (Single Barrel Selection), rumový kalendář a degustační The Gin Box.

Jak vybíráte nové značky?

Když rozhodujeme o potenciální nové značce, je to poměrně složitý proces. Jdeme po její historii, produkci, autentičnosti, balení a samozřejmě kvalitě a ceně. Nakonec každou značku podrobíme důkladné ochutnávce, do které se zapojuje obchodní i marketingové oddělení a pár lidí navíc, abychom měli zpětnou vazbu, než se rozhodneme.

A jací jsou vaši osobní favoriti?

Jamajka, Jamajka a ještě jednou Jamajka :). Miluju takový ten divoký profil jamajských rumů a rozhodně se netajím tím, že mám slabost pro destilerii Worthy Park.

V čem jsou rumy 1423 jiné?

To se liší značku od značky. Když se podíváme třeba na Companero, tak tam se snažíme hrát si s chutěmi. Například u Extra Anejo jsme stařili v sudech ošetřených přírodním výtažkem z kakaa. Díky tomu má naprosto specifickou chuť čokolády, která je poměrně unikátní a funguje skvěle při samostatném popíjení i v koktejlech.

Nabízíte také další služby, jako je adopce soudku nebo rumy na objednávku. Jak to funguje?

Postupně jsme se zaměřili na výrobu rumů a blendů přesně na přání klienta. Nejslavnější je asi rum, který jsme vyrobili pro německou skupinu Rammstein. Ten má v Evropě obrovský úspěch. Všechno to začíná u dobrého nápadu. To je ta jednoduchá část procesu. Pak přijdou tisíce hodin, kdy se ladí ideální blend a vyvíjí design konečného produktu.

Přijel jste do Prahy představit rumový kalendář pro rok 2019. Jak to vlastně začalo? A jaké jsou s ním plány do budoucna?

Ano, český trh je pro náš kalendář jedním z nejlepších. A já mám tohle město moc rád, takže když jste mě pozvali, abych přijel a představil ročník 2019, nemohl jsem odmítnout.

V Dánsku máme kalendáře skoro se vším. Čokoládové pro děti, s make-upem, pivem, portským… Fakt skoro se vším. Někteří z našich obchodních partnerů se rozhodli pro své klienty udělat i velmi limitované edice 24 lahviček ze svého sortimentu. Vyšlo je to docela draho, tak jsme se rozhodli zkusit to ve větším měřítku, abychom cenu srazili dolů. Naštěstí v projekt věřili a podpořili ho jak naši dodavatelé, tak jednotliví výrobci po celém světě.

Co chystáte do budoucna? Nějaké zajímavé novinky?

Pracujeme teď hned na několika věcech, ale teď bych je raději nechal tajemstvím. Všechno se včas dozvíte.

Jaký je váš největší rumový sen? 

Domek na pláži někde v Karibiku s malým rumovým barem. Jo. Krásné místo, kam bych se jednou přesunul, až pověsím práci na hřebík.

Hodně štěstí! Přijedeme se podívat

Vyzkoušejte dobroty z článku

 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
Gin Box World Tour 10×0,05l 42,9%
SKLADEM > 5 Ks a ihned na 1 prodejně 1 099 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
Companero Extra Anejo 12y 0,7l 54%
SKLADEM > 5 Ks a ihned na 1 prodejně 939 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
Companero Gran Reserva 15y 0,7l 40%
SKLADEM > 5 Ks a ihned na 1 prodejně 859 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
+
Dárek
Rum Rammstein 12y 0,7l 40% GB
Dočasně nedostupné a ihned na 1 prodejně 1 009 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem
Companero Elixir Orange 0,7l 40%
SKLADEM 0 Ks a ihned na 1 prodejně 829 Kč s DPH
Do košíku
 
A je to v košíku!
1 Ks Cena celkem