skladem ihned k odběru
položek v nabídce
je průměrná doba doručení
Příběhy (k) rumu - Black Tot Day: Od bitvy o Jamajku po zapečetění všech sudů
Zaslechli jste někdy příběh o tom, jak britští námořníci dostávali po dlouhá léta příděl rumu přímo ve službě? A že toho rumu nebylo tak úplně málo? Ať už jste slyšeli nějakou romantickou verzi těchto historických událostí, nebo snad četli odborný článek z knihy „Seamanship in the Age of Sail“, tímto krátkým článkem potvrzuji, že to je skutečně pravda.
Námořnický rum a jeho historie
Musíme se vrátit až do roku 1655, konkrétně na Jamajku. V té době ji měli v držení Španělé. Ti zde ale nenašli zlato ani další drahé kovy, a tak neviděli v ostrově příliš velký užitek a jen stěží se bránili invazi britských vojáků v tomtéž roce. Britové nakonec Španěly vyhnali z Jamajky a prohlásili ji svou kolonií. Vítězným vojevůdcem, který zastupoval britskou korunu, byl viceadmirál William Penn. Ten dal po vyhrané bitvě nad Španěly odměnou svým námořníkům první příděl rumu, odstartoval tak dlouholetou tradici a napomohl cestě rumu kolem světa. Od té doby se globálně zvyšovala poptávka po rumu.
Denní příděl rumu
Původně námořníci dostávali na příděl pšeničné pivo, které ale nebylo na dlouhých platbách trvanlivé. Rum byl nejen dostupnější, ale také snadno skladovatelný a odolný vůči zkažení. Proto pivo brzy vystřídal.
Původně byl příděl v královském námořnictvu od 284 do 497 ml rumu denně. V roce 1740 však viceadmirál Edward Vernon nařídil, aby byl se rum ředil vodou v poměru 1:4. Tento ředěný nápoj byl označován jako „grog“ a námořníkům se podával dvakrát denně. (Více si o Edwardu Vernonovi a grogu můžete přečíst ve specializovaném článku.)
Rum měl kromě povzbuzení morálky i praktický význam. Obsahoval kalorie a mohl dezinfikovat vodu, která byla na dlouhých cestách často znečištěná. Tento příděl byl postupně uzákoněn na přelomu 18. a 19. století.
Black Tot Day 1970
Přístup k alkoholu se ale postupně začal měnit s rostoucí profesionalizací námořnictva a větším důrazem na disciplínu. Konec přídělu rumu, známý jako Black Tot Day, nastal 31. července 1970. Britská vláda se rozhodla tuto tradici zrušit z důvodů, jako byla zvyšující se automatizace lodí, nutnost střízlivosti při obsluze složitější techniky a změna společenských postojů k alkoholu. Zrušení zákona nakonec podepsala i tehdejší královna Alžběta II.
Námořníci označili tento den za „černý“ a na některých lodích se konaly symbolické obřady na rozloučenou s tradicí. Například byly rumové soudky pohřbívány do moře nebo symbolicky „odsouzeny“ k zániku. Poslední „tot“ (britský výraz pro prcka nebo panáka alkoholu) byl při těchto příležitostech většinou podáván s plnou parádou.
Ačkoli Black Tot Day znamenal konec oficiálního přídělu rumu, jeho odkaz v britské kultuře přetrvává. Historické rumy z těchto zásob se staly vyhledávanými sběratelskými předměty a několik palíren vytvořilo speciální řady rumů inspirované touto tradicí. Asi nejznámější jsou „navy rumy“ značky Pusser's.
Black Tot Day dnes
Tradice „navy rumu“ zůstává důležitou součástí historické identity britského královského námořnictva a připomíná se při různých pamětních událostech, jako je výročí Black Tot Day.
Ano, i dnes si můžeme na různých místech připomínat tento smutný (?) den. Samozřejmě očekávejte nejrůznější happeningy pořádané Royal Navy všude po světě, kde sloužili nebo slouží britští námořníci.
Ze zapečetěných sudů a amfor z roku 1970 je každoročně uvolňováno pouze několik litrů rumu, který je výjimečně možné také ochutnat. Pokud ale nechcete cestovat daleko, přijměte mé pozvání do pražského rumového a koktejlového baru La Casa de la Havana vieja, v Opatovické 28 na Praze 1, kde pravidelně 31. července organizujeme moderní oslavy Black Tot Day. Zapište si tedy toto datum pečlivě do svých kalendářů!
Kdo z vás by si rád přečetl více o rumech „britského typu“, nechť hledá ve starším článku Rumového kompasu. Na zdraví!
Přečtěte si i další příběhu (k) rumu:
Black Tot Day: Od bitvy o Jamajku po zapečetění všech sudů
Kde se vzal rum na Kubě



